Już od kilku lat Google zapowiada i wdraża kolejne zmiany w systemie AdWords, są one najczęściej związane z urządzeniami mobilnymi. Nawet usunięcie prawej kolumny reklam związane jest z ujednoliceniem wyszukiwarek na różnych urządzeniach. Co rok Google wprowadza także nowe formaty oraz funkcjonalności reklam wyświetlanych na telefonach lub tabletach – w tym roku nie będzie inaczej.

Google dalej podąża za ideą “mobile first”, która ma ułatwiać użytkownikom smartfonów korzystanie z ich wyszukiwarki oraz zwiększyć komfort we wszystkich oferowanych usługach. Oczywiście same formaty i funkcje wyświetlanych reklam na mobile nie mogły zostać w tych zmianach pominięte. Google właśnie ogłosiło na swoim Performance Summit kilka najnowszych zmian, które zostaną wdrożone w ciągu kolejnych kilku miesięcy.

 1. Nowe reklamy lokalne w Google Maps 

Ujawniono jak będą wyglądać reklamy “nowej generacji” w lokalnych wynikach wyszukiwania, o których spekulowano już wcześniej. Nowe reklamy pojawią się w Mapach Google – zarówno w aplikacjach jak i  desktopowej wersji strony, a także w sieci wyszukiwania.

W nowych formatach reklam widoczne będzie logo firmy oraz oferta, a pojawiać się będą one bezpośrednio na mapie, a nie tak jak do tej pory w pasku bocznym aplikacji. Na poniższym zdjęciu widać jak reklama będzie wyglądała na przykładzie frazy “electronics store”.

new-google-maps-ads-example

Zdjęcie może nie jest najlepszej jakości, ale wyraźnie widać na nim logo firmy “Best Buy” bezpośrednio na mapie. Po kliknięciu w logo zostanie wyświetlona mobilna wersja reklamy z oferowanymi produktami:

mobile-local-inventory-ad-format

Skąd tak duże zmiany i ulepszenia w reklamach w Google Maps?

Mapy Google mają obecnie ponad miliard użytkowników, którzy wyszukują ponad półtora miliarda miejsc, które ich interesują. Według Google wyszukiwania powiązane z lokalizacjami:

  • To prawie jedna trzecia wszystkich mobilnych wyszukiwań.
  • Rosną o 50% szybciej niż inne mobilne wyszukiwania.

Google chce zwiększyć ruch z Map do reklamujących się firm lokalnych. Firma pracuje nad nowym formatem reklam np. “Promocyjne pinezki” – przykład prezentowany poniżej:

google-maps-promotion-pins-ad

Po kliknięciu w pinezkę pojawia się logo, oceny oraz czas dojazdu. Widoczna jest także wyróżniona oferta na wybrany produkt firmy.

Możliwe będzie wyróżnienie promocji dostępnej w sklepie, a użytkownicy będą mieli możliwość przeszukania produktów firmy bezpośrednio z reklamy! Wyglądać to będzie tak jak na poniższym zdjęciu:

google-mobile-local-business-page-revamp

Funkcjonalności te dadzą możliwość zarówno pokazania logo jak i wyróżnienie promocją oraz produktem firmy.

Targetowanie ma opierać się zarówno na wyszukiwanym haśle jak i historii wyszukiwania, podobnych użytkownikoch, porze dnia, zainteresowaniach i wcześniejszych zachowaniach.

 2. Więcej dozwolonych znaków w reklamach tekstowych sieci wyszukiwania. 

Po usunięciu prawej kolumny reklam w sieci wyszukiwania, Google chce wprowadzić kolejną bardzo dużą zmianę – chce zwiększyć limity znaków stosowane w reklamach AdWords.

Reklamodawcy wkrótce będą mieli możliwość tworzenia aż dwóch nagłówków reklam składających się z 30 znaków każdy (obecnie jeden nagłówek zawierający jedynie 25 znaków)! Podobno podczas testowania tej zmiany przez Google wpływało to bardzo mocno na zwiększenie CTR – aż o 25%!

Poniżej widać jak będą wyglądały reklamy po wyżej opisanych zmianach – zarówno w wersji mobilnej jak i desktop:

expanded-text-ads-before-vs-after

Dodatkowo Google umożliwi wpisanie jednego opisu składającego się z 80 znaków, zamiast dwóch linii opisu składających się z 35 znaków każda. Zniknie także możliwość wpisywania całego wyświetlanego URL – AdWords automatycznie pobierze naszą domenę, a my będziemy mieli możliwość dopisania dodatkowej ścieżki lub dwóch.

expanded-text-ads-creation

Są to ogromne zmiany, które na pewno będą miały mocny oddźwięk w statystykach kampanii. Ważne jest, że zmiany te będą miały miejsce zarówno w reklamach na urządzenia mobilne jak i desktop. Warto czekać na oficjalne wdrożenie tych funkcjonalności i jak najszybciej zmienić swoje treści reklamowe.

 3. Lepsze mierzenie konwersji offline 

Google chce ułatwić możliwość mierzenia konwersji dokonywanych bezpośrednio w sklepach reklamodawców (offline). Oczywiście już od dawna możliwe było mierzenie, które kliknięcia skutkowały wizytą w sklepie jednak jest to dość zaawansowana konfiguracja. Jeszcze w tym roku ma to zostać znacznie ułatwione ponieważ w aż 90% przypadków sklepów oraz firm lokalnych transakcje mają miejsce bezpośrednio w w siedzibie firmy.

Google po prostu przeanalizuje historię lokalizacji użytkowników i stwierdzi, które z osób, które kliknęły w naszą reklamę później odwiedziły nasz sklep. 

 4. Nowe Responsywne reklamy Display 

8

Niedługo Google umożliwi automatyczne tworzenie reklam responsywnych – poprzez podanie URL, załadowanie zdjęcia oraz nagłówku i opisu. System sam stworzy na ich podstawie reklamy responsywne. Nie będzie konieczne tworzenie kilkudziesięciu formatów reklam – system sam zoptymalizuje naszą reklamę tak, aby odpowiednio wyświetliła się w danym miejscu docelowym.

Funkcjonalność ta powinna być dostępna pod koniec tego roku.

 5. Zmiany w ustalaniu stawek na urządzeniach 

Zmiany także nie ominą systemu ustalania stawek na różne urządzenia.

Obecnie możemy ustalać procentowo zwiększenie lub zmniejszenie stawek na urządzenia mobilne (smartfony). Komputery stacjonarne oraz tablety “wsadzone są do jednego worka”. Jest to dość frustrująca sytuacja dla wielu reklamodawców.

Zostanie dodana możliwość ustalania procentowego stawek oddzielnie dla desktopów, mobile oraz tabletów. Dzięki temu uzyskamy większą elastyczność w naszych działaniach kierowania reklam na różne urządzenia.

Jak widać Google nie próżnuje i stara się mocno przekonać reklamodawców do kierowania reklam na urządzenia mobilne. Zmiany te są dość znaczące także przy kampaniach kierowanych na komputery stacjonarne – będziemy informować na bieżąco o ewentualnych wdrożeniach wyżej opisanych zmian.

A na koniec nagranie z Google Performance Summit 2016:

 

Autor Karol Węgrzyniak