Automatyzacja AdWords

Korzystanie ze skryptów AdWords jest kluczowe dla osób, które chcą zautomatyzować każde z bardziej powtarzalnych czynności związanych z zarządzaniem kontem AdWords.

Jeżeli nie znasz jeszcze potęgi jaką mogą dawać skrypty to można dzięki nim automatyzować od tak prostych rzeczy jak wysyłanie cogodzinnego raportu kosztów do tak zaawansowanych funkcjonalności jak zarządzanie stawkami na wielu kontach, dostosowywanie stawek na podstawie pogody, kursów walut, aktywności na social media i wiele więcej!

Gdzie odnaleźć skrypty AdWords?

Aby dodać swój pierwszy skrypt zaloguj się do swojego konta  AdWords i wybierz “Operacje zbiorcze” z lewego rozszerzanego paska. Następnie kliknij w “Skrypty” w submenu.

Skrypty AdWords

Następnie kliknij w przycisk +SKRYPT, aby dodać skrypt:

Zarządzanie kampanią – Google AdWords

AdWords automatycznie prezentuje przykładowy prosty skrypt. Zlicza on kliknięcia uzyskane z Twoich kampanii.

dodawanie skryptu adwords

Jak pisać skrypty AdWords?

Skrypty  AdWords są pisane w języku JavaScript. Jeżeli nie znasz podstaw tego języka programowania, w internecie można znaleźć mnóstwo darmowych i płatnych kursów nauki JavaScript.

Gdy już poznasz podstawy JavaScript będziesz w stanie odnaleźć się w opisywanej w dokumentacji API technologii. Jest to najbardziej wartościowe źródło wiedzy na temat skryptów AdWords.

Kilka definicji:

Warto zaznajomić się z kiloma definicjami.

Variable: Zmienne posiadają informacje, które mogą być użyte w późniejszym czasie.

String: Są to informacje tekstowe zawarte w cudzysłowach lub w liczbach, które są przechowywane w zmiennych.

Function: Funkcje zawierają kod przechowywany pomiędzy znacznikami {}.

Parameter: Parametr jest informacją w formie zmiennej, która jest wymagana przez funkcje. Funkcja może mieć dowolną ilość parametrów (także 0).

Object: Objekty są to zbiory zmiennych oraz funkcji zawarte w znacznikach {}. Na powyższym obrazku obiektem jest np. AdWordsApp.

Method: Kiedy funkcja jest zawarta w obiekcie zwana jest metodą.

Pisanie pierwszego skryptu AdWords

Podstawiony, domyślny skrypt Google jest dobrym przykładem do analizy. Rozpoczyna się tak jak każdy skrypt (wymagane) funkcją main. Pomiędzy klamrami { znajduje się to co zostanie wykonane przez skrypt po jego uruchomieniu. Skrypt weźmie wszystkie kampanie na koncie biorąc pod uwagę warunki: kampanie są układane po kliknięciach (od największych do najmniejszych), z ostatniego tygodnia, ograniczając do kampanii, które uzyskały więcej niż 10 wyświetleń. Następnie skrypt wydobywa każdą kampanię w kolejności jaką wcześnie zażądano z ilościami kliknięć w ostatnim tygodniu.

dodawanie skryptu adwords.png 1903×930

 

 Uruchamianie Skryptu

Pisanie skryptu jest na pewno najtrudniejszą częścią… Powyższy skrypt nie należy do zaawansowanych i nie naprawi błędów w Twoich kampaniach. Na pewno jednak pomoże Ci zrozumieć ich funkcjonowanie.

Kiedy kod Twojego skryptu będzie gotowy najpierw musisz go autoryzować oraz kliknąć w “Podgląd” sprawdzając czy działa poprawnie. Po tym pozostaje już tylko kliknięcie w niebieski przycisk “Uruchom skrypt teraz” i właśnie uruchomiłeś swój pierwszy skrypt AdWords 🙂

 

Autor Karol Węgrzyniak