adwords kierowanie na lokalizacje

Załóżmy, że posiadasz produkt lub usługę dostępną w całej Polsce. Chcesz, aby reklamy z Twojej kampanii AdWords wyświetlały się użytkownikom na terenie całego kraju? Jest to banalne do ustawienia… jednak czy to, aby na pewno wystarczy?

Jak jednak nie stracić kontroli nad targetowaniem oraz możliwościami optymalizacji takich kampanii? W poniższym poradniku przedstawię dobrą praktykę przy tego typu działaniach.

Ustawienia targetowania na wybrane lokalizacje w AdWords jest bardzo proste i nie będę tutaj tego opisywał. Powiedzmy, że posiadasz już kampanię kierowana na teren całej Polski. Załóżmy, że działa ona w miarę dobrze. Jednak zawsze warto dopracowywać kampanie, by “wyciskać” z nich jak najwięcej. Fakt, że świadczymy nasze usługi lub sprzedajemy nasze produkty na terenie całego kraju nie znaczy, że powinniśmy ustawiać kampanię targetując tylko na dane państwo.

Jeżeli Twoja kampania już działa, na pewno warto zajrzeć do raportu lokalizacji i zobaczyć osobne statystyki dla poszczególnych miast czy województw.

Możemy dodawać poszczególne miejscowości przeglądając szczegóły Raportu Lokalizacji, wybierając miejscowości gdzie konwersje były drogie lub stosunkowo tanie. Miejscowości konwertujące drożej wykluczamy  lub zmniejszamy procentowo dla nich dostosowanie stawek. W przypadku miast z tanimi konwersjami działamy na odwrót – dodajemy je i zwiększamy % dostosowania stawek.

Lokalizacje adwords

Dzięki temu mamy kontrolę nad naszą kampanią na poziomie poszczególnych, bardziej znaczących miast.

Metoda, którą chciałbym tutaj opisać sugeruje jednak wyodrębnienie w naszej kampanii – od razu lub w trakcie jej trwania – poszczególnych większych i mniejszych miast w ustawieniach kierowania na lokalizację. Dzięki temu dane statystyk poszczególnych miast będą łatwo dostępne i nie przeoczymy ich podczas analizy. Główną korzyścią będzie też możliwość dostosowania oddzielnych stawek (zmniejszenia lub zwiększenia) dla poszczególnych miejscowości lub całkowitego wykluczenia niektórych miast. Jeżeli chcemy kierować nasze reklamy na całą Polskę, ale niektóre miasta są dla nas nieco bardziej ważne będziemy mogli od razu zwiększyć dla nich stawki.

Tworząc większe kampanie na cały kraj zawsze podczas ich tworzenia ustawiam kierowanie na dane państwo oraz wrzucam listę największych miejscowości, aby w trakcie jej trwania zmieniać dostosowanie stawek. Metoda na znalezienie listy największych miast w Polsce i dodanie ich do ustawień targetowania w AdWords jest prosta:

  1. Wchodzimy w Wikipedię pod ten link

kierowanie na lokalizacje

Następnie klikamy w trójkąt kolumny “Liczba ludności” tak, aby posegregować miasta od najbardziej zaludnionych (największych). Przeciągając myszką zaznaczamy tabelę np. do miast o ludności > niż 100 tysięcy lub 20 tysięcy. Kopiujemy i wklejamy te dane do pliku Excel i zapisujemy – taka lista na pewno przyda nam się w przyszłości więc możemy ją zapisać w jakiejś chmurze.

2. Dodać listę miast do kampanii możemy poprzez edytor AdWords lub zwyczajnie poprzez interfejs.

Ja zaprezentuję tutaj tą drugą opcję. Wchodzimy w kartę “Ustawienia” w kampanii, następnie klikamy w “Lokalizacje”, kolejno w czerwony przycisk +LOKALIZACJE, a później w “Szukanie zaawansowane” – tak jak na zdjęciu poniżej:

dodawanie lokalizacji adwords

3. Kolejnym krokiem jest skopiowanie nazw miast z pliku Excel do wyszukiwarki miast w AdWords.

Po wejściu w szukanie zaawansowane pojawia nam się nowe okno. Musimy tam wejść w “Grupa lokalizacji”, niżej skopiować nazwy miast (z pliku Excel). Powinien automatycznie podstawić się “Kod kraju do tego zestawu lokalizacji” (jeśli nie to wpisujemy PL) i wyszukujemy. Później klikając w link “Dodaj wszystko” możemy łatwo dodać całą listę miast. Ostatnim krokiem jest już kliknięcie w niebieski przycisk “Gotowe” oraz kolejno “Zapisz“. Poniższy screen prezentuje krok po kroku jak dodać skopiowane miasta do ustawień kierowania kampanii:

dodawanie miast adwords

W ten sposób, szybko i łatwo dodaliśmy dużą ilość miast do analizy dostosowania stawek w kampanii.

Warto za jakiś czas odwiedzić raport w Ustawienia>Lokalizacje, aby przeanalizować statystyki wybranych miast i w razie potrzeby zmniejszyć, zwiększyć % dostosowania stawek lub ewentualnie wykluczyć dane miasto.

Autor Karol Węgrzyniak