Google marketing next 2017

Zobacz jakie nowe narzędzia i funkcjonalności dla rynku reklamy online Google zaprezentowało podczas wczorajszej konferencji Google Marketing Next 2017. Przedstawiono ciekawe nowości, które niebawem wejdą w życie dla systemów AdWords, Analytics i Doubleclick.

Wielka rola Machine Learning w marketingu online

Wczoraj odbyła się coroczna konferencja Google związana z nowościami i innowacjami od Google dla branży online marketingu jakich będziemy mogli doświadczyć w najbliższym czasie. Podczas tegorocznej konferencji o nazwie “Google Marketing Next” przedstawiono najważniejsze kierunki rozwoju dla branży, wdrażane innowacje, nowoczesne podejście do marketingu, całkowicie nowe narzędzia oraz funkcjonalności jakie zostaną wdrożone w najbliższym czasie dla AdWords, Analytics i Doubleclick.

zmiany google 2017

Jedną z najbardziej poruszanych kwestii była rola Machine Learning praktycznie we wszystkich aspektach reklamy, targetowania oraz optymalizacji działań marketingowych. Dzięki niemu oraz jeszcze lepszej integracji wszystkich platform Google kampanie mają stać się jeszcze bardziej precyzyjne i skuteczne. Obecne podejście Google skupia się na intencjach użytkowników, zbieraniu precyzyjnych danych oraz uczących się systemach.

Następnie przedstawiono kilka nowych funkcjonalności, które niebawem dostępne będą dla wszystkich reklamodawców. Przedstawiono także kilka całkowicie nowych narzędzi ułatwiających pracę oraz pomagających w podejmowaniu kluczowych decyzji optymalizacji strategii marketingowych.

Nowe funkcjonalności w AdWords, Analytics i Doubleclick oraz całkiem nowe narzędzia od Google:

5

Jako pierwsze zaprezentowano rozszerzenia lokalizacji, które będą dostępne przy reklamach typu YouTube TrueView. Nowe rozszerzenia będą miały największe znaczenie dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.

Możliwe będzie także docieranie kampaniami do osób, które np. obejrzały (tylko) Twój film na YouTube. Dotyczy to także tworzenia odbiorców do kampanii w sieci wyszukiwania.

7

Zapowiedziano także możliwość kierowania kampanii sieci wyszukiwania po zainteresowaniach odbiorców na rynku. Także niedługo oprócz standardowych opcji targetowania jak: słowa kluczowe, kraj, język oraz dostępne od niedawna dane demograficzne będziemy także mogli zawęzić odbiorców po ich zainteresowaniach – wszystko to w sieci wyszukiwania.

Tutaj wyraźnie widać odzew Google na działania konkurencji (czyt. Facebook) jeśli chodzi o możliwości targetowania i tworzenia precyzyjnych grup odbiorców w kampaniach kierowanych na wyszukiwarkę.

Nowe narzędzie – Google Attribution i Attribution 360

8

Jednym z całkowicie nowych narzędzi jakie Google przedstawiło podczas wczorajszej konferencji było Google Attribution, które będzie dostępne dla wszystkich za darmo oraz wersja premium Attribution 360. Google prezentuje to narzędzie jako ostateczne rozwiązanie problemu odpowiedniej atrybucji konwersji.

9

Attribution błyskawicznie łączy dane z AdWords, Analytics oraz Doubleclick i daje nam wgląd w ścieżki zakupowe. Narzędzie to połączy funkcjonalności atrybucyjne wszystkich tych 3 platform oraz zmierzy znaczenie każdego z kroków oraz źródeł ruchu w ścieżce zakupowej biorąc pod uwagę także wiele urządzeń. Wcześniej do wyciągnięcia tego typu danych oraz połączenia ich z różnych platform potrzebne były miesiące pracy specjalistów. Dzięki Attribution według Google zrobimy to w kilka chwil.

W narzędziu oprócz standardowych, znanych już modeli atrybucji dostępny będzie nowy model o nazwie “Data Driven”. Po skonfigurowaniu narzędzia będziemy mogli zobaczyć i porównać precyzyjnie wyniki (np. przychody) dla różnych modeli atrybucji oraz konkretnych źródeł ruchu.

10

11

Możliwy będzie także bezpośredni i szybki eksport ustawień atrybucji do innych platform jak np. Analytics czy Adwords.

Google Atribution dostępne będzie bezpłatnie dla wszystkich. Obecnie narzędzie to jest w fazie beta i będzie dostępne dla dla szerszego grona w ciągu kolejnych kilku miesięcy.

Przestańmy wkurzać ludzi powtarzającymi reklamami – Google przedstawia Uniqe Reach oraz Unique Ads Viewed for User

Omówiono problem związany z zasięgiem i częstotliwością wyświetlania reklam w sieci reklamowej. Google ułatwi nam ocenę częstotliwości wyświetlenia reklam przez jednego użytkownika (także na wielu urządzeniach!) poprzez nowe metryki: unique reach oraz unique ads viewed from user. Pozwolą one przeanalizować jak często użytkownicy widzą naszą reklamę także korzystając z wielu urządzeń.

12

Jak Google rozwija swoje obecne narzędzia?

Znów omówiono nowy interfejs AdWords, który prezentowano już w sumie na zeszłorocznej konferencji. Do tej pory jest on jednak dostępny tylko dla mocno ograniczonej ilości kont AdWords, zapowiedziano jednak, że od dziś to grono zostanie powiększone o miliony nowych kont – także warto zajrzeć w najbliższych dniach i sprawdzić czy jesteście tymi szczęśliwcami 😉 Zapowiedziano wypuszczenie go dla wszystkich użytkowników w grudniu 2017 roku.

13

Według dotychczasowych testów nowego interfejsu szybkość ładowania systemu AdWords wzrosła średnio o 20%.

Omówiono także pracę z nowym interfejsem: łatwiejsze tworzenie nowych kampanii na podstawie celów, lepsze, bardziej automatyczne tworzenie precyzyjnych grup odbiorców.

14

15

Google pomoże przy poprawie wyników z urządzeń mobilnych

Poruszono problem stron mobilnych oraz jego wpływu na wyniki strony. Współczynnik odrzuceń jest średnio o 40% wyższy na urządzeniach mobilnych niż na desktopach, a każda sekunda ładowania strony mobilnej zmniejsza współczynnik konwersji o ok 20%.

W nowym interfejsie dostępny będzie prosty i przejrzysty raport Landing Page, który pozwoli szybko ocenić funkcjonalność i użyteczność naszej strony docelowej – także na urządzeniach mobilnych.

16

Integracja Google Optimize z AdWords

Kolejną nową funkcjonalnością będzie możliwość połączenia Google Optimize z kontem AdWords. Da to nam możliwość np. stworzenia testowej wersji landing page i kierowania na nie tylko z wybranego słowa kluczowego naszej kampanii! Może to dać naprawdę wiele nowych możliwości przy skutecznej optymalizacji konwersji bez angażowania IT oraz poprawienia wyników samych kampanii AdWords – także na urządzeniach mobilnych.

17

Jeszcze szybszy media planning

Google zwraca uwagę na problem większych reklamodawców oraz domów mediowych, a mianowicie bardzo czasochłonny i w większości manualny proces tworzenia media planów. Na rozwiązanie tego problemu Google stworzyło narzędzie Doubleclick Media Planning, które tworzy strategie marketingowe oraz sugestie odpowiednie dla naszych celów, wykorzystując właśnie wspomniany wcześniej machine learning.

18

19

Na razie narzędzie to jest w fazie beta i zostanie udostępnione dla wszystkich w ciągu kolejnych miesięcy.

Google Surveys 360 dla odbiorców remarketingu

Dzięki nowym funkcjonalnościom Google Surveys będziemy mogli zadawać pytania wybranym użytkownikom naszej strony dzięki integracji z AdWords oraz wykorzystując do tego stworzone listy remarketingowe. Będziemy mogli przykładowo wrócić do osób, które kupiły nasz produkt z pytaniem co skłoniło ich do zakupu itp. Opcja ta będzie dostępna od dziś w USA i Kanadzie.

20

Google Assistant

Na końcu omówiony został nieco Google Assistant i jaki będzie cel tego narzędzia także dla marketingowców. Przedstawiono przykład konwersacji z narzędziem w celu szybkiego otrzymania informacji o produkcie, jego cenach oraz tego, w których sklepach w pobliżu jest on obecnie dostępny. Narzędzie proponuje także dodanie trasy do tego sklepu bezpośrednio do naszej mapy w telefonie. Google oczywiście zaznacza, że wszystko to możliwe jest dzięki zaawansowanemu machine learning. Urządzenie będzie w przyszłości nowym medium reklamowym dla firm lokalnych.

21

Reasumując – przedstawiono wiele nowych funkcjonalności, na które zazwyczaj będziemy musieli jeszcze poczekać. Niestety nie ogłoszono nowego interfejsu AdWords dostępnego dla wszystkich (na co liczyłem). Widać także ogromne znaczenie machine learning przy marketingu online oraz tego, że w przyszłości to na nim opierać będą się wszystkie systemy reklamy online.

Na koniec zamieszczam nagranie z wczorajszej konferencji:

Autor Karol Węgrzyniak