optymalizacja konwersji analytics

Optymalizacja konwersji jest kluczowym elementem każdej strategii emarketingowej (przynajmniej powinna). Dzięki niej dowiadujemy się jakie elementy naszej strony internetowej działają, konwertują i przynoszą zyski, a także które elementy powodują “wycieki”.

Podczas analizy lejów konwersji ciężko jest “postawić diagnozę” nie badając przyczyn obecnego stanu rzeczy, nie możemy przecież polegać tylko na naszej subiektywnej opinii. Do precyzyjnej analizy potrzebne są skuteczne narzędzia, jednak problemem nie jest ich dostępność – wręcz przeciwnie. Często nie możemy zdecydować się, które narzędzie wybrać i które będzie najlepsze.

W tym poradniku nie będziemy doradzać, z jakiego narzędzia skorzystać. Uważam, że każdy i tak powinien wykorzystywać do optymalizacji konwersji Google Analytics, chociażby jako dodatkowe narzędzie. W artykule opiszę kilka raportów dostępnych w GA, które będą przydatne w analizie konwersji na naszej stronie.

  • Strony docelowe

analytics landing page raport

Raport Stron Docelowych (eng. Landing Pages) jest łatwo dostępnym raportem na koncie Analytics. Jego głównym celem jest pokazanie jak działają poszczególne strony docelowe, które podstrony konwertują, a które wypadają gorzej. Raport można znaleźć w lewym menu Zachowanie>Zawartość witryny>Strony docelowe. Znajdują się tam statystyki rozbite na poszczególne podstrony.

Jeżeli zainteresowały Cię zielone i niebieskie tabelki w kolumnach to jest to darmowe rozszerzenie przeglądarki Chrome Table Booster for Google Analytics.

Dzięki temu raportowi możesz szybko:

  • Porównać statystyki poszczególnych podstron do średnich statystyk całej strony. Która podstrona wypada gorzej lub lepiej w stosunku do danych uśrednionych.
  • Średni współczynnik konwersji dla wszystkich podstron w stosunku do poszczególnych Landing Page
  • Współczynnik odrzuceń dla poszczególnych podstron w porównaniu do całości

Podstrony, w których mamy wysoki współczynnik odrzuceń oraz niski współczynnik konwersji powinny zostać brane “pod lupę” w pierwszej kolejności.

  • Wizualizacja Ścieżek

wizsciezek

Raport wizualizacji ścieżek pokazuje efektywność konkretnych ścieżek realizacji celu. Ścieżka ta jest całą drogą odbytą przez użytkownika od razu po wejściu na naszą stronę, aż do realizacji celu (np. sprzedaży, wypełnienia formularza itp.). Dostosowanie tego raportu może być bardziej angażujące, jednak dane, które uzyskamy są bardzo przydatne. Raport dostępny jest w Konwersje>Cele>Wizualizacja ścieżek.

Raport ten zobrazuje Ci, który krok ze ścieżki realizacji celu generuje najwięcej lub najmniej wyjść. Dzięki temu będziesz mógł zobaczyć jakie etap zakupowy należy najbardziej poprawić.

  • Wyszukiwanie w witrynie

wyszukiwania w witrynie

Jest to prosty raport, który jeżeli masz zainstalowaną funkcjonalność wyszukiwania w swojej witrynie, pokaże Ci czego szukają na stronie Twoi użytkownicy – jest to wartościowa informacja. Aby uruchomić dostęp do tego raportu należy wejść w Administracja>Ustawienia widoku i włączyć opcję “Śledzenie wyszukiwania w witrynie”.

Dzięki temu raportowi zobaczysz jakie hasła są wyszukiwane w witrynie, jaki jest współczynnik odrzuceń dla danych haseł, konwersje itp.

Powstała druga część tego poradnika przedstawiająca kolejne 3 raporty Google Analytics przydatne w optymalizacji konwersji.
Autor Karol Węgrzyniak