Podczas I/O 2016 developer conference Google zademonstrowało swoje nowe rozwiązanie do analityki aplikacji mobilnych – Firebase Analytics. Zobacz także poradnik instalacji Firebase w aplikacji mobilnej.
Firebase został wchłonięty przez Google pod koniec 2014 roku. Narzędzie pomagało w budowaniu aplikacji zarówno na system Android, iOS jak i Webowych. Oprócz funkcjonalności takich jak baza danych, uwierzytelnienia użytkowników oraz hostingu zaczęto dodawać narzędzia, które mogą pomóc deweloperom polepszyć jakość ich aplikacji oraz pozyskać i zaangażować użytkowników. Przedstawiono także nowe narzędzie monetyzacji.
Firebase ma posiadać wszystkie najważniejsze funkcje specjalnie zaprojektowane pod analizę i rozwój aplikacji mobilnych. W przeciwieństwie do Google Analytics narzędzie to nie skupia się na sesjach czy odwiedzinach możemy za to analizować co dokładnie użytkownicy robią w naszej aplikacji, jak działają nasze kampanie reklamowe oraz skąd pozyskujemy użytkowników. Wszystko to dostępne w jednym panelu:
Odbiorcy
Dzięki tej funkcjonalności deweloperzy mogą definiować grupy użytkowników o podobnej charakterystyce. Stworzone grupy użytkowników dostępne są później z poziomu innych dostępnych narzędzi.
Raportowanie zawieszania aplikacji
Twórcy aplikacji będą mogli lepiej wychwytywać oraz naprawiać problemy związane z błędami w aplikacjach dzięki raportom zawieszania aplikacji – zarówno na iOS jak i Androidzie.
Raporty te podłączone są do wcześniej wspomnianych grup odbiorców. Dzięki temu deweloperzy będą mieli możliwość zobaczenia czy użytkownicy z konkretnych urządzeniem, lokalizacji lub w innym dowolnym segmencie doświadczają błędów w aplikacji i jak często.
Dzięki Firebase Test Lab na Androida twórcy będą mogli odnaleźć błędy jeszcze przed tym jak doświadczą ich użytkownicy aplikacji. Wszystko dzięki dostosowaniu automatycznych testów oraz urządzeniom hostowanym w centrach danych Google.
Powiadomienia i Linki Dynamiczne
Firebase pomoże zwiększać zasięg oraz zaangażowanie użytkowników aplikacji opierając się na funkcjach takich jak:
- Powiadomienia – interfejs zbudowany na Firebase Cloud Messaging API. Pozwala on na wyświetlanie użytkownikom powiadomień bez pisania linijki kodu.
- Dynamiczne Linki – dzięki nim po instalacji aplikacji użytkownik przechodzi do konkretnego miejsca w aplikacji po pierwszym jej uruchomieniu. Miejsce docelowe linku może być zmieniane biorąc pod uwagę np. to z jakiego urządzenia lub przeglądarki korzysta użytkownik. Linki mogą także przenosić do miejsc z poza aplikacji – jak social media, email czy promocji itp.
- Zaproszenia – dzięki temu użytkownicy mogą udostępniać kody promocyjne czy treści przez SMS czy email. Ma to dać możliwość stworzenia systemu poleceń użytkowników.
- Indeksacja Aplikacji – potencjalni i pozyskani już użytkownicy będą mogli szybko znaleźć, uruchomić lub zainstalować aplikację bezpośrednio z wyników wyszukiwania Google.
- AdWords – system został zintegrowany z Firebase. Dzięki temu możemy śledzić instalacje z kampanii oraz przychody reklamowanej aplikacji. Możemy także używać wcześniej opisanych grup odbiorców do definiowania remarketingu i angażowania określonych użytkowników oraz mierzyć konwersje.
Magazynowanie
Google Cloud Messaging otrzymało nowe imię – Firebase Cloud Messaging (FCM). Jest to darmowa usługa z nielimitowanym korzystaniem z wiadomości na iOS, Android i Web – więcej tutaj.
Monetyzacja
AdMob został zintegrowany z Firebase. Narzędzie to pozwala twórcom wybierać formaty reklam.
Firebase dostępny jest na nowej stronie: firebase.google.com.
Instrukcja instalacji
Poniżej znajduje się film instruktażowy pokazujący krok po kroku w jaki sposób zainstalować Firebase w swojej aplikacji mobilnej. Poradnik przygotowany został przez measureschool w języku angielskim.
Eventy z parametrami są mega dla marketerów można tworzyć bardzo zaawansowane listy remarketingowe do AdWords. Co warto by dodać w arcie to to że nie tylko mierzymy konwersje, ale też atrybucje, niestety aktualnie tylko w modelu last_click 🙁