Google Data Studio

Dobra wiadomość dla osób, które z niecierpliwością oczekiwały na udostępnienie narzędzia Google Data Studio w Polsce. Nasz kraj jako jeden z ostatnich na świecie otrzymał pełny dostęp do najnowszego, darmowego narzędzia od Google, służącego do m.in. wizualizacji danych, tworzenia raportów oraz dashboardów. Zobacz jakie główne możliwości daje nam Data Studio.

Długie wyczekiwanie na Data Studio w Polsce

Dziś wszystkie osoby, które podały swój adres email do otrzymania powiadomienia o dostępności narzędzia Google Data Studio w Polsce powinny sprawdzić swoją skrzynkę. Jako jeden z ostatnich krajów otrzymaliśmy pełny dostęp do tego narzędzia. Wynikało to głównie z opóźnień tłumaczeniowych samego interfejsu.

Wiele osób, które wykazały się nieco większą chęcią oraz mniejszą cierpliwością zdołało uzyskać dostęp “obchodząc” nieco ograniczenia dla naszego kraju poprzez wykorzystanie VPN. Dziś jednak już wszyscy możecie cieszyć się ogromnymi możliwościami jakie daje nam Google Data Studio.

data studio

Ja sam należę do osób mniej cierpliwych i z narzędzia korzystam już od jakiegoś miesiąca. Zdążyłem się już z nim oswoić i poznać znaczą większość funkcjonalności. Po tym okresie użytkowania jako osoba siedząca w branży SEM mogę śmiało stwierdzić, że jest to narzędzie bardzo przydatne zarówno do częściowej lub całkowitej automatyzacji raportowania oraz może służyć do tworzenia rozbudowanych dashboardów.

W tym momencie Google Data Studio daje nam możliwość pobierania danych z takich źródeł jak: import pliku, AdWords, Atrybucja 360, BigQuery, Cloud SQL, DCM, Analytics, Arkusze Google, MySQL, Postgre SQL, Search Console oraz YouTube Analytics. Lista ta jest stale rozbudowywana i już daje spore możliwości.

data studio integracje

Data Studio do tworzenia Dashboardów

Od dłuższego już czasu poszukiwałem narzędzi, które po pierwsze pozwolą mi na mega intuicyjną i szybką analizę wyników kampanii AdWords, całego ruchu w witrynach oraz określonych KPI. Szukałem narzędzia do jak najbardziej elastycznego tworzenia dashboardów. Na rynku dostępnych jest co najmniej kilkanaście – jednak stosunek ich ceny do funkcjonalności pozostawia wiele do życzenia…

googla data studio raport

Tutaj jak z nieba spada nam (mi) bezpłatne narzędzie Google Data Studio 🙂 Dzięki niemu stworzyły spersonalizowane dashboardy zawierające wybrane przez nas dane oraz KPI, łącząc informacje z wielu źródeł. Mamy ogromną elastyczność jeśli chodzi o wygląd samego raportu/dashboardu więc każdy może stworzyć coś co będzie najbardziej użyteczne akurat dla niego. Możliwa jest oczywiście także opcja udostępniania dashboardu z opcją do edycji lub tylko wyświetlania. Także dzięki odświeżaniu danych w dashboardzie oraz dowolności w wizualizacji danych możemy stworzyć swoje własne SEM’owe centrum dowodzenia 😉

data studio dashboard

Data Studio do tworzenia raportów

Oprócz wykorzystania narzędzia do tworzenia spersonalizowanych dashboardów możemy wykorzystać je do tworzenia i częściowej (lub pełnej) automatyzacji raportów dla klientów (lub dla nas).

Jestem mocnym zwolennikiem częściowej automatyzacji działań – w szczególności tych czasochłonnych, nudnych i nie mających wpływu na wyniki… Jeśli chodzi o ułatwienia w tworzeniu raportów do tej pory posiłkowałem się bardziej zaawansowanych Excelem. Jednak minusem tego rozwiązania było to, co często dla wielu klientów jest dość ważne, a mianowicie kwestie wizualne raportów.

Dzięki Google Data Studio tworzenie i aktualizacja raportów są znacznie łatwiejsze, mniej czasochłonne i po prostu przyjemniejsze. Dla klientów z kolei raporty te będą bardziej przejrzyste, elastyczne i znajdą w nich więcej informacji niż w statycznych raportach w formacie np. pdf.

GDS w polsce

Funkcjonalności

Tak jak wspomniałem wcześniej Google Data Studio daje nam sporo funkcjonalności, które możemy wykorzystać zarówno do raportowania jak i analizy. Do ciekawszych funkcjonalności narzędzia należą:

  • dodawanie oraz łączenie w jednym raporcie danych z wielu źródeł, np. AdWords i Analytics
  • wykorzystywanie danych oraz wymiarów dostępnych w danym źródle np. konwersje, obejrzenia, CTR itp.
  • tworzenie własnych danych na podstawie określonych przez nas formuł obliczeniowych np. ROI, ROAS itd.

Dane niestandardowe GDS

  • tworzenie filtrów danych oraz zakresów dat do wyświetlania danych raportu
  • tworzenie raportów składających się z wielu stron
  • możliwości personalizacji raportów, zmiana kolorystyki, dodanie loga, obrazów, grafiki itp.
  • wiele możliwości wizualizacji danych np. tabele, wykresy słupkowe, liniowe, kołowe, mapy, mapy cieplne itp.
  • możliwość łatwego porównania danych z poprzednimi okresami np. miesiąc wcześniej, rok wcześniej
  • możliwość tworzenia zaawansowanego filtrowania danych w raportach

data studio filtry

  • możliwość interakcji z raportem także z poziomu dostępu do wyświetlenia np. filtrowanie kampanii, zmiana zakresu dat itp.
  • możliwość łatwego udostępniania raportów oraz dashboardów

Podsumowanie

Ten artykuł ma na celu jedynie ogólne przybliżenie możliwości wykorzystania funkcji jakie daje nam Google Data Studio. Przedstawiłem tutaj tylko kilka prostych przykładów wykorzystania go dla Digital Marketera, jednak narzędzie daje o wiele więcej możliwości także dla innych osób. W kolejnym artykule możecie spodziewać się bardziej szczegółowego poradnika pokazującego krok po kroku jak korzystać z Google Data Studio w celu tworzenia zaawansowanych raportów oraz dashboardów wykorzystując takie źródła danych jak Google Analytics czy AdWords. Na ten moment zachęcam do zapoznania się z samym narzędziem oraz stworzenia swojego pierwszego raportu 😉

 

Autor Karol Węgrzyniak