anonimizacja ip

W związku z wejściem RODO niektóre firmy mogą zdecydować się na całkowitą anonimizację adresów IP wysyłanych do Google Analytics. W poniższym poradniku przedstawiam jak w szybki sposób włączyć ją w GA wykorzystując do tego Tag Managera.

Obecnie tematyka RODO pojawia się praktycznie wszędzie, a jedynym miejscem gdzie na nią nie trafiłem jest chyba tylko moja lodówka… Być może mam zbyt prosty model, bo przecież w tych z dostępem do Internetu może być już inaczej 😉

W przypadkach niektórych firm może zapaść decyzja o chęci anonimizacji adresów IP wysyłanych do narzędzia Google Analytics. O tym w jakich przypadkach może mieć to miejsce nie będę tu pisał. Skupię się jedynie w jaki sposób łatwo i szybko możecie wdrożyć anonimizację na swoich kontach. Możecie tego dokonać na 2 sposoby, w zależności od tego czy Google Analytics wdrożony został przez standardowy kod javascript lub gdy wstawiony został przez Google Tag Managera.

1. Anonimizacja IP poprzez Google Tag Managera:

Jeżeli wdrożyliście GA poprzez GTM możecie w prosty sposób dokonać anonimizacji. Nie musicie modyfikować wszystkich tagów GTM, nawet tych związanych z kodem Google Analytics. To co musicie zrobić to dodać parametr anonimizacji do zmiennej niestandardowej Google Analytics. Tutaj mogą wystąpić dwie sytuacje:

  • Wykorzystujecie zmienną “Ustawienia Google Analytics” do wstawiania ID GA do tagów.
  • Wykorzystujecie zmienną “Stała” do wstawiania ID konta Google Analytics – używacie jej zapewne ze względu na to, że kiedyś po prostu w GTM nie było osobnego typu zmiennej dla Ustawień Google Analytics.

W pierwszym przypadku jedyne co musicie zrobić to wejść w “Zmienne”, a następnie w zmienną danego ID Google Analytics – jak poniżej:

anonimizacja ip Google analytics

anonimizacja ip google tag manager

Następnie po wejściu w zmienną klikamy w ikonę ołówka w prawym górnym rogu, aby ją edytować. Gdy to zrobimy rozwijamy pole “Więcej ustawień”, a następnie w “Pola do ustawienia”.

Klikamy przycisk “Dodaj pole” i wpisujemy w miejsce z lewej strony “anonymizeIp”,  a w prawe “true”. Tak jak na zdjęciu poniżej:

rodo a google analytics

Na końcu wystarczy zapisać nowe ustawienia zmiennej oraz opublikować zmiany. Od tego momentu wszystkie tagi, które korzystają z powyższej zmiennej do określania ID usługi Google Analtics będą zawierały także ten parametr anonimizacji IP.

W przypadku gdy korzystacie ze starszych ustawień gdzie zmienna ID Google Analytics oparta była na zmiennej “stałej” wystarczy, że zmienicie jej rodzaj na “Ustawienia Google Analytics” klikając w ikonę ołówka tuż przy “Typ zmiennej” i wpiszecie ten sam nr ID GA oraz dodacie ten parametr “anonymizeIp”.

2. Anonimizacja IP poprzez modyfikację kodu Analytics:

Jeśli jednak nie korzystacie ze wstawiania kodu GA poprzez Google Tag Managera możecie w łatwy sposób zmodyfikować kod Google Analytics tak, aby anonimizował on IP. Wystarczy dodać parametr “ga(‘set’, ‘anonymizeIP’, true);” tuż po części zawierającej info o nr ID usługi Analytics. Ostatecznie standardowy kod może wyglądać jak poniżej:

<!-- Google Analytics -->
<script async src='//www.google-analytics.com/analytics.js'></script>
<script>
window.ga=window.ga||function(){(ga.q=ga.q||[]).push(arguments)};ga.l=+new Date;
ga('create', 'UA-XXXX-Y', 'auto');
ga('set', 'anonymizeIP', true);
ga('send', 'pageview');
</script>
<!-- End Google Analytics -->

Anonimizacja IP, a filtry Google Analytics

Musimy mieć na uwadze, że w momencie włączenia anonimizacji IP w Google Analytics przestaną nam działać filtry wykluczające oraz uwzględniające opierające się właśnie na adresach IP. Czyli mogą ucierpieć filtry np. wykluczające ruch pracowników itp. Aby tego uniknąć możecie zmodyfikować adresy IP w filtrach zastępując ostatnie 3 cyfry “0”. Oczywiście nie jest do doskonałym rozwiązaniem ponieważ może się zdarzyć, że filtra “złapie” także innych użytkowników.

Modyfikacja IP w filtrach według tego wzoru:

111.11.11.111 zamieniamy na 111.11.11.0

Anonimizacja IP w Google Analytics to tylko niewielka i opcjonalna część zmian jakie powinniście wdrożyć na Waszych stronach przed wejściem RODO. Skupić się musicie przede wszystkim na odpowiedniej treści polityki cookies oraz polityki prywatności oraz ich widoczności na stronie.

Autor Karol Węgrzyniak