merchant center

Jeżeli do tej pory nie korzystałeś z reguł plików produktowych w Google Merchant Center to na pewno powinieneś zacząć. W wielu przypadkach są one zbawieniem przy edycji i dodawaniu atrybutów oraz odpowiedniej segmentacji kampanii PLA. Dowiesz się jak z nich korzystać.

W czym mogą Ci pomóc reguły plików produktowych Merchant Center?

Jeżeli obsługujesz kampanie typu PLA średnich i mniejszych ecommerców zapewne nie raz dręczył Cię problem braku możliwości edycji pliku produktowego w Merchant Center. Mogłeś polegać na feedzie w formacie arkusza kalkulacyjnego zamiast generowanego automatycznie xml. Niestety takie rozwiązanie niesie za sobą wiele komplikacji i stwarza dodatkowe utrudnienia gdy np. sklep wzbogacany jest o nowy asortyment, którego atrybuty trzeba było za każdym razem dodać do pliku feed…

Na te i wiele innych problemów odpowiedzią mogą być reguły plików produktowych. Dzięki nim możesz znacznie ułatwić sobie edycję pliku danych w Merchant Center gdy korzystasz np. z feeda generowanego automatycznie (i nie tylko wtedy). Przykładowo możesz dodać nowe, brakujące kolumny, uzupełnić brakujące atrybuty, wykorzystać reguły do indywidualnego grupowania produktów, podzielić kampanie PLA na kilka oddzielnych lub dodać niestandardowe etykiety. Poniżej przedstawię Ci jak dokładnie wykorzystać reguły w konkretnych przypadkach.

Gdzie znaleźć reguły plików danych

Możliwość dodania reguł znajdziemy po zalogowaniu się Merchant Center i przejściu do działu „Produkty„, a następnie wybraniu pliku produktowego, na którym chcemy pracować:

merchant center

Następnie klikając w kartę „Reguły” przechodzimy do pustego na razie widoku gdzie będziemy mogli wybrać jakiego typu regułę chcemy dodać:

merchant center reguła

Wybieramy jakie atrybut chcemy dodać lub edytować:

atrybuty merchant center

Tak jak pisałem wcześniej możliwości wykorzystania reguł jest naprawdę sporo. Poniżej kilka popularnych przykładów z których sam korzystam. Oczywiście powyższe przykłady mają sens gdy klient nie dysponuje zasobami IT i korzystamy np. z automatycznego pliku produktowego generowanego do xml.

Dodawanie niestandardowych etykiet do produktów

niestandardowe etykiety merchant center

Dodanie nowych, niestandardowych etykiet w pliku produktowym jest podstawą optymalizacji i może pomóc w wielu przypadkach. Dzięki tym atrybutom możemy np. połączyć produkty w kategorie według naszych własnych kryteriów lub rozbić kampanie PLA na kilka mniejszych.

W przypadku opisanym poniżej chcemy przykładowo dodać atrybuty niestandardowych etykiet 1 i podzielić nimi produkty sklepu na trzy kategorie: „dojne krowy” (najlepiej sprzedające), „znaki zapytania” (sprzedające, ale trzeba popracować nad ROI) oraz „kule u nogi” (raczej bez sprzedaży lub bardzo niski roi). Dzięki regułom plików produktowych możemy w łatwy sposób pogrupować produkty według powyższych kategorii i np. podzielić kampanię PLA na 3 oddzielne z rożnymi priorytetami.

Poniżej pokazuję w jaki sposób stworzyć takie reguły dla wybranych produktów:

kampanie shopping

Czyli w tym wypadku wyciągamy poszczególne produkty po ich atrybucie ID i ustalamy atrybut dla niestandardowej etykiety 1 według naszego uznania. Po ustaleniu reguł klikamy „Zapisz i zastosuj reguły„.

Innym przykładem może być chęć wyodrębnienia asortymentu tej samej kategorii jednak z dużym zróżnicowaniem cenowym produktów do osobnych kampanii PLA. Możemy łatwo nadać etykiety produktom posiadającym określone zakresy cenowe i umieścić je w oddzielnych kampaniach (np. Drogie, średnie i tanie).

W tym wypadku reguły ustalamy jak poniżej (na screenie widać także wzmiankę o typach produktów ponieważ niektóre z nich chciałem wykluczyć z tego grupowania):

kampanie adwords pla

 Dodawanie niestandardowych etykiet w celu grupowania produktów

Drugim przykładem wykorzystania reguł danych przy dodawaniu niestandardowych etykiet jest chęć własnego pogrupowania asortymentu. Przykładowo mamy w sklepie 2 typy produktów, które chcemy pogrupować w jedną, a nasz automatyczny plik produktowy na to nie pozwala.

Tworzymy w tym wypadku reguły, które po danym atrybucie np. typie produktu lub zawartości w tytule „wyłapie” nam dany asortyment i nada mu wspólny atrybut niestandardowej etykiety. Poniżej przykład jak może to wyglądać w praktyce:

grupowanie produktów merchant center

 

Dodawanie brakujących danych w atrybutach Merchant Center

Kolejnym przykładem zastosowania reguł danych będzie dodanie nr GTIN/EAN dla produktów, które go automatycznie nie posiadają w pliku produktowym. Atrybut GTIN jest od dłuższego już czasu wymagany przez Google Merchant Center więc możliwe, że borykaliście się już z tym problemem 😉

Tutaj też w prosty sposób możemy po atrybucie ID produktu dodać numery GTIN, które przesłał nam klient.

merchant center gtin

Reguły danych mogą oszczędzić wiele czasu, ale nie zawsze się sprawdzą.

Jak już zauważyłeś reguły danych pozwalają na bezpośrednią edycję plików produktowych gdy klient nie ma możliwości edycji automatycznie generowanego feeda. Rozwiązanie reguł sprawdzi się często w przypadku średnich i małych ecommerce, jednak ich wykorzystanie w dużych i bardzo dużych sklepach będzie bardziej ograniczone. Samo ustalanie reguł (w zależności co chcemy uzyskać) nie zawsze jest szybkie i czasem wymaga bardzo powtarzalnej i dłuższej pracy. W przypadku jednak większych ecommerce istnieją zasoby IT, które zajmą się edycją feeda za nas. W innych przypadkach reguły danych produktowych Merchant Center mogą często znacznie pomóc nam w optymalizacji kampanii PLA. Poprzez stosunkowo szybkie zmiany plików produktowych możemy znacznie polepszyć wyniki prowadzonych kampanii Shopping.

 

Autor Karol Węgrzyniak